سوییچ چیست؟


سوییچ یک سیستم یکپارچه با امکان پذیرش مجوز و ایمن کردن معاملات ملی طبق قوانین تعیین شده است.
سوئیچ انتقال وجه الکترونیکی، یک ارتباط اساسی بین چند مشتری و یک سیستم پشتیبان یک موسسه مالی ایجاد می کند. این روش به بانک ها این امکان را می دهد که چندین کانال خدمات دهی فردی را در اختیار مشتری قرار دهد. و این موضوع نیز به سواد دیجیتال برمیگردد.

ویژگی های خدمات دهی فردی، اجازه می دهد تا بانک تجربه مشتری و بازده کار را بهتر کرده و حجم تراکنش های خود را بالا ببرند، در حالی که هزینه عملیات را کاهش دهد. از طرف دیگر، مشتریان می توانند بدون محدود شدن در سالها و ساعت ها سپری کردن در بانکداری سنتی، تعداد بیشتری تراکنش انجام دهند.

شماره کارت و ترمینال در واقع همان مشتریان افراد جامعه و فروشندگان هستند. مانند شعبه واقعی که افراد جامعه با شماره مشتری و شماره حساب شناخته می شوند و امضا افراد و کارت شناسایی احراز هویت را انجام می دهد، در حالی که بررسی هویت فرد در این حالت، با دو عامل رمز کارت و رمز ترمینال و با استفاده از کارت انجام می شود.

انواع سوئیچ در پرداخت های الکترونیکی

 

سوییچ صادر کننده

صادر کننده کارت را چاپ و توزیع می کند. این کارت به مشتریان بانک داده می شود و همینطور در واقع هویت مشتری را نیز با داشتن کارت و رمز آن تایید می کند.

سوئیچ پذیرنده

وسیله ای است که تراکنش ها را در خود جمع می کند و کارت خوان در آن نصب شده و نگهداری می شود. این وسیله ترمینال و فروشنده را بررسی کرده تا هویت صحیحی داشته باشند و با فروشنده نیز تسویه حساب می کند.

هاست

Host سامانه ای کامپیوتری در بانک به عنوان منبعی برای اطلاعات مربوط به حساب مشتریان بانک است. این سامانه، حساب مشتریان و در واقع حساب های متصل به کارت را مدیریت کرده و نگهداری می کند در حین این که می تواند سند بستانکار و بدهکار ارائه دهد.

سامانه ی پیشرفته تری این روزها در بانک ها به عنوان CORE Banking به کار برده می شود که بر پایه همین سامانه Host است و فقط یکی از ده ها وظیفه این سامانه، همان کاری است که HOST برای حساب های متصل به کارت انجام می داد.
تراکنش در واقع تمام عملیات بانکی است که منجر به بستانکار یا بدهکار شدن چند یا یک حساب می شود. تراکنش از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی منتقل شده و گسترده تر نیز شده است.

پایانه

پایانه یا ترمینال، به درگاهی می گویند که بتوان خدمات بانکی را به صورت الکترونیکی از راه دور انجام داد. زمانی که مشتری از کارت خود در پایانه استفاده می کند، تراکنش در آن آغاز می شود. در واقع کارت از پایانه می خواهد کاری را برای او انجام دهد.

فروشنده

سازمان، واحد خدماتی یا تجاری، فروشگاه و هر موسسه ای که ترمینال بانکی را اختیار می کند و در محل کار مورد استفاده قرار می دهد، فروشنده محسوب می شود.

روش کار سوئیچ در سامانه پرداخت الکترونیکی


محل و چکونگی قرارگرفتن این موارد اهمیت فراوانی دارد، که برای فهمیدن این موارد است باید بدانیم که هرکدام با چه مورد دیگری در ارتباط است و یا اصلا در کدام مسیر قرار داد.

هنگامی که شخص کارت را روی ترمینال می کشد یا وارد ترمینال می کند، ترکیبی از اطلاعات کارت، اطلاعات ترمینال و اطلاعات محیطی مانند ساعت، تاریخ و … در قالب یک پیام برای سوئیچ پذیرنده ارسال می گردند. سوئیچ پذیرنده پس از تائید اولیه تراکنش و تصدیق هویت ترمینال، تراکنش را در قالب یک پیام برای صادر کننده ارسال می نماید. صادر کننده دستور انجام عملیات مالی را برای سیستم بانکی ارسال نموده و منتظر پاسخ می ماند. در هنگام برگشت مسیر معکوس تا ترمینال طی می شود تا وضعیت تراکنش به اطلاع دارنده کارت و فروشنده برسد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!